Etik och Moral!!!

Denna text var min läxa i Etik och Moral, här kommer några frågor och svar om Vänskap, förlåtelse, och om vad som är rätt och fel. Och hur man hadlar i svåra situationer, detta är mina egna tankar och reflektioner.

,vad bestämmer om en handling är rättvis eller orättvis?.

Sitt samvete. Genom sin uppfostran så får man en uppfattning om vad som är rätt eller fel, Men jag tror också att det sitter djupt inom oss hurt vi fattar visa beslut, en del känns mer fel än andra och tvärtom.

Gå på magkänsla.
Om vi känner att en handling är orättvis så känner vi att något känns fel.
Medkänsla.
Medlidande.

 Kan man alltid lita på sitt samvete?.

Åå den var allt svår den, Får allt se vad jag kommer fram till nu .
Jag ser så att man alltid ska följa sin magkänsla för då oftast så blir det rätt, och det är nog samma sak som med sitt samvete. Vi har fått det pga en orsak att ana fara att göra svåra val, Det hjälper oss helt enkelt i svåra situationer där vi inte har möjligheten att direkt välja hur vi ska agera just då.

Men om man väljer fel, att det man valde inte blev som man ville, ska man då sluta känna efter och börja bli mer spontan i sitt tänkande?, Näe alla har vi fel någon gång det är bara att leva med det. Vi kan inte alltid göra saker och ting så att det blir rätt varje gång för hur skulle vi annars veta hur vi gör fel, och genom detta fel så lär vi oss att göra rätt, och hur vi inte ska göra till nästa gång.

Vissa gånger har jag själv känt att jag ska följa mitt samvete men då har jag gjort tvärtemot istället pga vissa omständigheter, jag gick emot det som jag kände då, det var något som jag borde ha gjort men valde att göra något annat pga det fanns något som stoppade det. (jobbigt skrivet).

Jag tror att alltid i slutändan så ska man gå efter magkänslan om man är osäkert för i värsta fall så kan det bli fel.

Samvetet är något som vi har fått , och det är till för att hjälpa/skydda oss i svåra situationer som vi möter i vardagen, för ibland så måste man känna djupt nere i sig själv för att veta vilket det nästa steg ska bli ilivet.

. vad innebär det egentligen att förlåta någon för något han/hon gjort fel?.

Det lilla ordet förlåt som sägs så ofta men igentligen så menar man inte det man säger. Vi tar det ordet för givet . styrkan i det ordet är borta, men när vi verkligen menar det så betonar vi det ordet hårdare, för att verkligen visa att vi har handlat fel. Så ska man i framtiden lyssna extra noga när något uttrycker ordet Förlåt ?, Nej vi måste ta till oss detta och tänka på vad detta lilla ord betyder, och när vi säger det så ska vi verkligen mena det, för detta lilla ord betyder så mycket i det stora om vi ska fortsätta framåt, eller stanna kvar där vi är.

 

Att man strycker ett streck över det som har hänt och då bestämmer man sig för att gå vidare, " Tiden läker alla sår men ärren består ".

Det finns en väg att gå för att komma tillbacka till det som var, och att denna smala och ibland ganska snåriga väg ofta börjar med ett enkelt ord.
Det enklaste och samtidigt kanske det svåraste ordet som finns.
Ordet förlåt.

, Finns det saker som inte kan förlåtas? motivera!.

Allt går att förlåtas men det ligger hos individen om hur långt man vill gå för att förlåta någon.

Så om jag har blivit sviken så skulle jag gäran förlåta min vänn för sitt svek , men om detta händer allt oftare, fler gånger , och han inte ändrar på sitt beteende då finns det inget att göra längre än att bryta kontaketn tills personen i fråga är redo för att förändra sig.

kan man förlåta en mördare för ett mord på sina föräldrar, syskon, släkting eller en vän, bekant?. Det är en tuff fråga för jag har aldrig varit i någon sån situation själv, och genom att säga jo det skulle jag göra, han skulle jag förlåta, så måste ajg vara en idiot som påpekar något sånt.

Det är för overkligt för mig, att det skulle hända mig, så nej jag har ingen aning .

. Hur kan man leva med/bli av med en skuld man känner över något man själv gjort fel?.

 Men om man har sårat någon, ja, man kan först prata med personen man har sårat och förklara sig om varför man handlade på det sättet. Sen sen ångrar man sig säkert för där står du med din skuld, väntar på att få den inbetald, bara att få höra ordet förlåt det är det enda du vill höra, kommer du att få hennes/ hans förlåtelse?. Om du verkligen ångrar din "onda" handling så kommer du att göra det som krävs för att bli förlåten.

Om personen behöver tid till att tänka, då väntar du, om han behöver avstånd, så tar du det, om han behöver prata om det, så lyssnar du. bara genom det så bevisar du att du ångrar din handling. Om du får detta förlåt så har du lärt dig något till nästa gång. Det är vänskap.

Ibland så gör vi fel. " Det hände en sak men det löser sig "

 vad är allra viktigast när det gäller hur man ska leva sitt liv?.Som kristen , be en bön .

Lev ditt liv så när du är gammal, så ska du inte ha ångrat något.

Lev ditt liv till fullo, ta vara på alla stunder du får med familj, vänner , kollegor mfl.

Gräv inte ner dig för mkt i dina problem, "Nya dagar innebär nya möjligheter"

Ta inget för givet , för en dag så kan allt vara borta,

"Det hände en sak, men det löser sig"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0