Att hjälpa och att stjälpa.

Att hjälpa andra männsikor kan ibland vara knepigt, iaf när man tror att man gör rätt men i slutändan så visar det att man har gjort helt fel från hela första början. " Att man stjälper mer än hjälper ". Så nu kommer man in på det där om hur mkt man ska ge , ska man vara som den svenska normen och bara ge " lagom " mycket hjälp?. Eller ska man överdrösa männsikan i kärlek och värme, eller kommer hon/ han att komma till mig av egen vilja?. 
Men vad är man för människa om man inte gör något, för då har du varken förlorat något eller gett något.

Är för på?

KAn man ge för mkt så att personen man försöker hjälpa stöter bort en ist för att den ska göra det motsatta?. Att man plötlisgt har gått för långt att man stjälper mer än vad man hjälper, att du förstör mer än du reparerar. Dock så försökte ju för det goda syftet skull. Hum denna sits har jag varit i många gånger tidigare, där man ger för mkt av sig själv ; att personen i fråga vänder på klacken och börjar gå åt andra hållet.
Tyvärr så hände det idag igen, försökte hjälpa min lillebror men jag gjorde ist situationen värre..
Hum ibland så är man för blind att se vad personen egentligen behöver och att man går å tänker bara på sig sjäv, att det är mer synd om mig än om den personen som har dessa problem.

Så för att göra rätt för sig , vart går linjen där vi kan mötas halvvägs och hjälpa varandra?. JA detta är en tuff och svår fråga men det gäller för den som vill hjälpa att inte vara för " på " att låta personen få andas och tänka tills dem båda kan vara ärliga mot varandra och situationen dem är i. För denna Hjälpare handlar genom sitt hjärta och känslor, men ibland och oftast så måste man tänka sig för, och använda den stora klumpen som finns innanför pannbenet, HJÄRNAN.
Analysera situationen, var logisk och tänk dig in i den andres personens sits, och därefter jobba med personen i fråga för allt som allt så är det på dens villkor du jobbar nu på.

Men en männsika klarar inte hur mkt som helst. Så var på din vakt i vad du ger dig in på. Så att du inte drar dig in i något som du fastnar i och inte kan ta dig ut ur.

 Var varm, öppen, tillmötesgående och förstående om du vill hjälpa andra men tänk dig gärna för innan så att du inte dras ner i en grop som du inte orakr resa dig upp ur.

Men någonstans på vägen så kommer ni att mötas .

Det finns säkert så mkt mer att skriva om just detta ämne , dock så har jag inte mer att komma med för just den här stunden.  men det lär det göra fram över. Allt som har skrivits om är baserat på mina egna slutsatser så..
Detta är mina egna funderingar och erfarenheter och det är ingen vetenskap !.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0